Autor: tk | Opis: Nowy rozkład jazdy PKP: Co zmieni się dla pasażerów z Warszawy od 14 grudnia?
Gdzie trzeba spodziewać się utrudnień?
Nowy rozkład jazdy uwzględnia zarówno efekty zakończonych prac, jak i konieczność dostosowania ruchu do trwających i planowanych inwestycji w 2026 roku. Pasażerowie planujący podróże w głąb kraju powinni wziąć pod uwagę możliwe utrudnienia:
-
Linia nr 1 (Łódzkie/Śląskie): Modernizacja magistrali między Koluszkami, Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem a Częstochową wymusi kierowanie części pociągów na trasy objazdowe (m.in. przez CMK), co może wydłużyć czas przejazdu z Warszawy na południe kraju.
Wrocław – Warszawa (pendolino): Z powodu prac w województwie łódzkim i skoordynowanych robót na linii Opole – Częstochowa, wybrane pociągi pendolino na trasie Warszawa – Wrocław zostaną odwołane od 28 stycznia, a składy PKP Intercity będą kierowane trasami okrężnymi.
Najważniejsze: skrócenia czasu podróży
Kluczową zmianą dla warszawskich podróżnych jest znaczne skrócenie czasu przejazdu na linii do Szczecina oraz na trasach, które zostały objęte nowym, cyklicznym układem jazdy.
-
Warszawa – Szczecin: Czas przejazdu skróci się do około 4 godzin i 9 minut, dzięki modernizacji torów i podniesieniu prędkości. Dodatkowo uruchomiony zostanie pociąg IC Wigry relacji Szczecin – Mockava (Litwa), który kursować będzie m.in. przez Warszawę.
Warszawa – Bydgoszcz oraz Warszawa – Gdynia: Te kluczowe trasy dalekobieżne zostały objęte cyklicznym układem odjazdów, co oznacza stałe, powtarzalne minuty odjazdów. Ma to znacznie ułatwić planowanie podróży i zwiększyć przewidywalność połączeń.
Warszawa – Berlin: Ta trasa międzynarodowa również została włączona do cyklicznego układu odjazdów.
Warszawa – Lublin – Poznań: Dwa pociągi (IC Strzelecki i IC Zielonogórzanin), które dotąd kursowały do/z Warszawy, będą miały wydłużoną relację do Lublina. Umożliwi to powstanie czterogodzinnego cyklu połączeń na trasie Lublin – Poznań, co jednocześnie poprawi ofertę do Warszawy.
Warszawa – Kraków – Zakopane: Uruchomienie trzech par pociągów ekspresowych całorocznych do Zakopanego, w tym pierwszego w historii połączenia Pendolino (EIP), które znacząco skróci czas podróży do stolicy Tatr.
Ułatwienia w mazowieckiej komunikacji regionalnej
Również w samym regionie Mazowsza wprowadzono istotne zmiany, poprawiające dostępność i przepustowość:
-
Radom Wschodni: Dotychczasowy postój 50 pociągów Kolei Mazowieckich (KM) relacji do/z Warszawy zostanie rozszerzony o dodatkowe 40 pociągów KM relacji Radom Główny – Dęblin – Radom Główny. Zwiększy to znacząco dostępność kolei dla mieszkańców wschodniego Radomia.
Warszawa Centralna i Linia Średnicowa: Dzięki budowie trapezu rozjazdowego i nowym urządzeniom sterowania ruchem, pociągi będą mogły kursować przez stację Warszawa Centralna częściej – co 4 minutyzamiast dotychczasowych 5 minut. Odcinek Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna będzie w stanie obsłużyć do 30 pociągów na godzinę (łącznie w obu kierunkach), co zwiększy przepustowość kluczowej arterii stolicy.
Ursus Północny: Od 24 grudnia oddany do użytku zostanie peron nr 1 na remontowanej stacji.
Cykliczny rozkład KM: Ujednolicone końcówki minutowe odjazdów obejmą wybrane trasy regionalne Kolei Mazowieckich, m.in. Otwock – Pruszków, Piaseczno – Zegrze Południowe, Góra Kalwaria – Warszawa Gdańska.
Nowe narzędzie dla pasażerów: kody QR
W ramach ułatwienia dostępu do informacji, Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają na wszystkich stacjach i przystankach w Polsce kody QR. Po zeskanowaniu telefonem, kody te umożliwią szybki dostęp do bieżących odjazdówz danej lokalizacji. Kody będą sukcesywnie pojawiać się od 14 grudnia.
Komentarze (0)