Budowa linii M3, według najnowszych planów, rozpocznie się w 2028 roku. Rok wcześniej dobiegnie końca trwający właśnie proces projektowania I etapu realizacji linii M3. Na podstawie dokumentacji ogłoszony zostanie przetarg na budowę, który zostanie rozstrzygnięty również w 2027 roku, tak samo jak podpisanie umowy z wykonawcą. Do tego czasu miasto musi zgromadzić ogromną kwotę 5 miliardów złotych, bo tyle właśnie ma kosztować to przedsięwzięcie.
Jego kontynuacją będzie druga część linii M3, przedłużona w przyszłości przez Wisłę i Mokotów i wiodąca na Ochotę, do stacji stacji Żwirki i Wigury. Miasto nadal stawia na metro z kilku względów. Koronny argument to jego popularność. Na przykład z oddanych już do użytku odcinków linii M2 korzysta ponad 200 tys. pasażerów dziennie.
Na nowej linii M3 podziewany jest jeszcze większy ruch. Na praskim odcinku w godzinę metro ma przewozić 26 tysięcy osób podczas porannego szczytu. Za pięć lat M3 (w krótszym przebiegu) będzie przewozić już ok. 315 tys. pasażerów na dobę. A w roku 2050, wedle prognoz, już 478 tys. pasażerów dziennie. M3 będzie też miała wpływ na wzrost ruchu na M1. Liczba pasażerów zwiększyć się powinna do 600 tys dziennie (wzrost o 31 tysięcy). W przypadku M2 nastąpić ma jednak nieznaczny spadek z 455,5 tys pasażerów dziennie do ok 452,5 tys pasażerów.
.Jaki będzie szacowany czas przejazdu między stacjami?
M3 Gocław – M2 Świętokrzyska – 17min (przesiadka pomiędzy liniami ok. 1,5 minuty)
Gocław – Służew (Postępu) – 17min
Gocław – Racławicka – 12min
Stadion Narodowy – Dw. Zachodni – 13min
Stadion Narodowy – plac Narutowicza – 11min
Po rozbudowie metra do pięciu linii tylko jedna z warszawskich dzielnic nie będzie miała bezpośredniego dostępu do stacji podziemnej kolejki. Obecnie, jak wylicza miasto, 28 proc. mieszkańców Warszawy do stacji metra musi dojść nie dalej niż kilometr. W 2050 roku będzi to już ponad połowa z nas. Długość linii metra wzrośnie z 41,5 km do 113 km. Dostęp do metra zyskają: Białołęka, Wilanów, Praga Południe, Ochota, Ursus i Włochy. Podziemna kolej dotrze również do granic Rembertowa oraz Wawra.
W narcu tego roku warszawscy radni przyznali 56 mln zł na prace przedprojektowe dla linii M4. Będzie mieć długość 26 km, połączy Tarchomin z Wilanowem, a na jej trasie znajdą się 23 stacje.
Linia M5 na trasie Gocławek-Szamoty ma przechodzić przez gęsto zabudowane Śródmieście Południowe. Dlatego stacje planowane w lokalizacjach o ograniczonej powierzchni terenu będą dwupoziomowe. Dwa prowadzone do siebie równolegle tunele metra w rejonie stacji znajdą się jeden nad drugim. Takie dwupoziomowe stacje pojawią się na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji i na Koszykach.
Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii metra: M1, M2 i M4. Tam powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4.
Dwie najważniejsze linie metra M1 i M4 będą się krzyżować w rejonie Dworca Południowego. Nie trzeba tu budować stacji piętrowych, dzięki wystarczającej ilości miejsca powstanie jeden z największych punktów przesiadkowych z tramwajami, autobusami i kolejką podziemną.
M1 (Kabaty - Młociny): powstaną tu dodatkowe stacje pl. Konstytucji (w rejonie skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Wilczej) oraz Muranów w rejonie skrzyżowania ulic gen. W. Andersa i M. Anielewicza,
M2 (Ursus Niedźwiadek - Marymont),
M3 (Stadion - Żwirki i Wigury,)
M4 (Tarchomin - Wilanów),
M5 (Szamoty - Gocławek)
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.