Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza: wszystkie decyzje administracyjne umożliwiające rozpoczęcie rozbudowy autostrady A2 są już wydane. Chodzi o tzw. decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla czterech odcinków trasy między Łodzią a Warszawą.
Rozbudowa obejmie cztery odcinki o łącznej długości 92 km:
- Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km)
- Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km)
- Granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km)
- Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km)
Trzy pasy A2 do Pruszkowa, cztery do Konotopy
Po zakończeniu inwestycji trasa A2 między Łodzią i Warszawą będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku aż do węzła Pruszków. Od Pruszkowa do Konotopy autostrada zostanie poszerzona do czterech pasów.Autostrada z własnym zasilaniem: mowością ma być zastosowanie instalacji OZE. Oświetlenie, stacje meteo i inne urządzenia przy drodze zasilane będą z odnawialnych źródeł energii. Według GDDKiA autostrada A2 stanie się wzorcowym projektem w tym zakresie.
Zobacz też: ruszyły nocne remonty na S8 w Warszawie
Rozbudowa A2 w ruchu. Dwa pasy w każdym kierunku
Prace mają być prowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego. Na każdym etapie budowy zapewnione zostaną co najmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku. GDDKiA zapowiada też wykorzystanie odcinkowego pomiaru prędkości, co – jak argumentuje – zwiększy bezpieczeństwo w trakcie prac.Autostrada A2 użytkowana jest od 13 lat i stała się jedną z najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Według Generalnego Pomiaru Ruchu na trasie Łódź – Warszawa notuje się od 50 do 100 tys. pojazdów na dobę. Rozbudowa jest konieczna, by zapewnić sprawny ruch i przygotować drogę na przyszłe obciążenia, m.in. związane z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Przetargi bez wykonawców spoza UE
W ogłoszonych już przetargach wprowadzono nowe ograniczenia: wykluczono firmy spoza UE oraz państw-stron umów międzynarodowych o zamówieniach publicznych. Jak podkreśla GDDKiA, decyzja ta jest efektem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 2024 roku i ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku budowlanego.Harmonogram inwestycji to początek w 2026 roku, kiedy planowane podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie prac. Mają się zakończyć w II połowie 2027 roku. (opr. red.)
Komentarze (0)