Nie trzeba mieć dzieci, nie trzeba spełniać kryteriów dochodowych. Nowy program dopłat przygotowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to dopłaty od 2500 zł do 4500 zł na zakup roweru. Kto i na jakich zasadach będzie mógł skorzystać z dopłat do zakupu roweru?
Serwis infor.pl powołuje się na zapowiedzi wiceprezesa NFOŚiGW, Pawła Augustyna. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowuje nowy program dopłat na zakup rowerów. Dotacje mają wynosić od 2500 zł do 4500 zł i co najważniejsze, nie będą zależne od wysokości dochodów. Przewidywany budżet programu to 50 mln zł. Według szacunków NFOŚiGW – dofinansowaniem ma zostać objętych ponad 17 sztuk rowerów.
Objęte dopłatami zostaną rowery elektryczne, w których napęd elektryczny pełni jedynie funkcję pomocniczą, a poza tym są pojazdami poruszanymi siłą mięśni osoby nim jadącej. Co to oznacza? Uruchomienie wspomagającego napędu elektrycznego będzie musiało następować wyłącznie po rozpoczęciu pedałowania (z wyjątkiem funkcji tzw. walk assist). A po zaprzestaniu pedałowania, silnik elektryczny powinien przestać wspomagać napęd i nie powinno być możliwości jazdy wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego, bez pedałowania.
To niejedyne graniczenie. Dopłaty do rowerów elektrycznych obejmą tylko pojazdy, spełniajace definicję roweru w ustawie prawo o ruchu drogowym. A zawęża ona pojęcie roweru do pojazdu, który może być wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny o napięciu nie wyższym niż 48 V i o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W.
Dofinansowanie obejmie zakup przez osoby fizyczne klasycznych rowerów elektrycznych, rowerów elektrycznych cargo (transportowych) oraz elektrycznych wózków rowerowych wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej. Szczegóły naboru wniosków mają być ogłoszone w drugiej połowie 2025 roku.
Dofinansowaniem ma zostać objęty zakup roweru nowego, wyprodukowanego nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu (włącznie z baterią, której data produkcji to również maksymalnie 24 miesiące przed datą zakupu).
Po co ten program?
Celem jest ograniczenie emisji spalin w miastach, promowanie transportu rowerowego, zachęta do rezygnacji z samochodu w codziennych dojazdach. Ma zapewnić dostępność środków na rowery elektryczne zwłaszcza dla osób wykluczonych transportowo, m.in. dla osób starszych, czy z terenów wiejskich. NFOSiGW zakłada, że część środków będzie przeznaczona na zakup rowerów cargo, umożliwiających transport towarów.Nabór wniosków ma się rozpocząć w drugiej połowie 2025 r. W przypadku zakupu roweru elektrycznego dofinansowanie obejmie zwrot do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 2,5 tys. zł- informuje infor.pl. - W razie zakupu roweru elektrycznego transportowego (cargo) lub elektrycznego wózka rowerowego – zwrot do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4,5 tys. zł.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.