Co dokładnie powstanie?
Nowy odcinek będzie miał ponad 13 kilometrów długości. Droga zostanie zbudowana w standardzie ekspresowym:
- dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu,
- obiekty inżynierskie,
- drogi lokalne,
- oświetlenie i odwodnienie,
- chodniki i ścieżki rowerowe (czyli infrastruktura, którą kierowcy będą ignorować, a rowerzyści kochać),
- urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.
Wykonawca ma przygotować projekt budowlany i wykonawczy, zdobyć wszystkie decyzje i wybudować cały odcinek.
30 kilometrów już zakontraktowane
To nie jest pierwsza część S12 w tym rejonie, która wchodzi na wyższe obroty. W 2024 r. podpisano dwie umowy na odcinki:
- granica woj. łódzkiego – Przysucha,
- Przysucha – Wieniawa.
Obaj wykonawcy złożyli już do wojewody mazowieckiego wnioski o wydanie ZRID (decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej). Jeśli procedury pójdą bez niespodzianek, prace w terenie ruszą w II kwartale 2026 roku, a zakończą się do końca 2028 r.
Dlaczego S12 jest tak ważna?
Nowy odcinek ma przejąć ruch z DK12, jednej z najbardziej obciążonych dróg w regionie. Chodzi przede wszystkim o ciężarówki, które dziś przejeżdżają przez centra miast i miasteczek południowego Mazowsza. W skrócie: nowa S12:
- odciąży mniejsze miejscowości,
- poprawi bezpieczeństwo,
- skróci czas przejazdu między centrum kraju, Ziemią Łódzką i Lubelszczyzną,
- uzupełni kluczowy szlak wschód–zachód.
Komentarze (0)