Najbliższe miesiące upłyną pod znakiem weryfikacji i oceny złożonych propozycji. Zainteresowanie przetargiem było spore – łącznie wpłynęło 18 ofert złożonych przez cztery firmy i cztery konsorcja, co świadczy o atrakcyjności inwestycji.
Prawie wszystkie oferty w budżecie
Rozbudowa 89 km autostrady A2 została podzielona na cztery odcinki. Co istotne, z wyjątkiem jednej, wszystkie złożone oferty mieszczą się w budżetach przygotowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dla poszczególnych części projektu. Głównym kryterium oceny (80 proc.) jest cena. Pozostałe 20 proc. to kryterium pozacenowe, premiujące wykonawców, którzy zadeklarują najbardziej efektywne wykorzystanie destruktu pozyskanego z rozbiórki istniejącej nawierzchni – co jest ważnym akcentem ekologicznym.
Szczegóły złożonych ofert na poszczególne odcinki:
- Odcinek Węzeł Łódź Północ - Łyszkowice (długość 27,9 km): złożono 5 ofert o wartości od 374 do 512,2 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 536 mln zł.
- Odcinek Łyszkowice - granica województwa (długość 21,8 km): złożono 6 ofert o wartości od 321,4 do 442,4 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 492,7 mln zł.
- Odcinek Granica województwa - węzeł Grodzisk Mazowiecki (długość 25,4 km): złożono 4 oferty o wartości od 344,8 do 435,3 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 437,5 mln zł.
- Odcinek Węzeł Grodzisk Mazowiecki - węzeł Konotopa (długość 17,2 km): złożono 3 oferty o wartości od 256,9 do 361,8 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 341,2 mln zł.
Dlaczego A2 wymaga rozbudowy?
Autostrada A2 na tym odcinku, po ponad 13 latach funkcjonowania, stała się jedną z najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Codziennie porusza się nią od ponad 50 tysięcy do blisko 100 tysięcy pojazdów (bliżej Warszawy), co prowadzi do wyczerpania jej przepustowości. Co się zmieni po rozbudowie? Za węzłem Konotopa, w stronę Warszawy, gdzie codziennie tworzą się sakramenckie korki, niestety nic. Za to:Od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków autostrada będzie miała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Dalej, do węzła Konotopa, trasa zostanie poszerzona do czterech pasów ruchu w każdą stronę. Dodatkowe prace (wymiana nawierzchni i energooszczędne oświetlenie) obejmą również 3 km autostrady w obrębie węzła Łódź Północ (A1/A2), gdzie pasów nie trzeba już dobudowywać. Łącznie modernizacja obejmie 92 km trasy.
Rozbudowany odcinek A2 ma stać się trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to, że cała infrastruktura drogowa (oświetlenie, stacje meteo itp.) będzie zasilana z odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz magazynów energii. Jest to nowatorskie rozwiązanie, które ma wyznaczyć standardy dla przyszłych inwestycji drogowych w Polsce.
Rozbudowa pod ruchem - obiecują: bez utrudnień
Inwestycja będzie jednym z najtrudniejszych projektów ostatnich lat, gdyż prace będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. GDDKiA zapewnia jednak, że ma bogate doświadczenie i podejmie wszelkie kroki, aby minimalizować utrudnienia, więc to w sumie czwarta wiadomość, całkiem niezła.
- Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu - zapewnia GDDKiA. - Dodatkowo, planowane jest wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, który ma poprawić bezpieczeństwo, wzorem sukcesów na autostradzie A1.
Kiedy koniec prac? Rozbudowany odcinek A2 jest kluczowy dla rozwoju transportu i ułatwi szybki dojazd m.in. do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W pierwszej połowie 2026 r. planowane jest podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie rozbudowy. Planowane zakończenie robót: druga połowa 2027 roku.
Komentarze (0)