W środę, 21 maja, po godzinie 13 tarcza TBM Krystyna przebiła się do szybu demontażowego przy stacji Bemowo. Tym samym zakończyło się drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra w Warszawie. Tarcza Anna dotarła do celu już w kwietniu. Demontaż maszyn potrwa około miesiąca, a budowa przechodzi teraz w nowy etap – instalacji torowisk, peronów i infrastruktury technicznej.
Spektakularne liczby: urobek, beton i stal
Od sierpnia 2024 roku obie maszyny wykonały gigantyczną pracę:
- wydobyły ponad 170 tys. m³ urobku,
- zużyły 30,5 tys. m sześc. betonu i 3,3 tys. ton stali,
- ekipy zbudowały niemal 3800 tubingów wzmacniających konstrukcję tuneli
Co dalej? Torowiska, perony, wentylacja
Po zakończeniu drążenia ruszają prace wykończeniowe: budowa bankietów dolnych i bocznych pod torowiska, montaż torów, wentylatorni, peronów, klatek schodowych i łączników ewakuacyjnych. W tunelach zostanie ułożone 44 tys. m² mat wibroizolacyjnych, wylane 17 tys. m³ betonu i ułoone 900 ton szyn o łącznej długości 18 km.
Kiedy pojedziemy metrem do Karolina?
Nowy odcinek drugiej linii metra, kończący się obecnie z jednej strony na Bródnie, z drugiej na stacji Bemowo, obejmie trzy nowe stacje na Bemowie:
C3 Lazurowa,
C2 Chrzanów,
C1 Karolin – z zapleczem techniczno-postojowym.
Zakończenie budowy planowane jest na 2026 rok.
Komentarze (0)