Warszawa wprowadza nowy system biletowy – od 2027 roku zapłacisz tylko za to, co faktycznie przejedziesz
Warszawa szykuje rewolucję w sposobie płatności za komunikację miejską. W dniu 19 sierpnia 2025 roku Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z Mennicą Polską na wdrożenie nowego Warszawskiego Systemu Biletowego. To jedno z największych przedsięwzięć transportowych w Polsce, które ma całkowicie zmienić obsługę pasażerów – zarówno w metrze, tramwajach, jak i autobusach.
Koszty i harmonogram
Wartość kontraktu wynosi 348,3 mln zł brutto (283,2 mln zł netto). System zostanie uruchomiony we wrześniu 2027 roku, a pełną funkcjonalność osiągnie w marcu 2029 roku. W ramach projektu powstanie portal pasażera, aplikacja mobilna, system centralny, planer podróży oraz 13 tys. nowych urządzeń rejestrujących płatności w pojazdach i na stacjach metra.
Jak to będzie działać?
Nowy system umożliwi korzystanie z różnych form płatności – kart płatniczych, aplikacji mobilnych, smartwatcha, telefonu, a także tradycyjnej Karty Miejskiej i biletów papierowych z kodem QR. To oznacza, że każdy pasażer będzie mógł wybrać najbardziej wygodny sposób płatności, bez konieczności dopasowywania się do jednej formy biletu.
Płacisz za faktyczną trasę
Jedną z najważniejszych innowacji jest dostosowanie ceny biletu do rzeczywistego wykorzystania środków transportu. Jeśli wsiadasz tylko na kilka przystanków, zapłacisz mniej niż osoba pokonująca całą trasę. System automatycznie sumuje wszystkie przejazdy, a w przypadku korzystania z biletu tygodniowego lub miesięcznego uwzględnia faktyczną liczbę przejazdów – płacisz dokładnie za to, co wykorzystasz. Ten model, znany jako pay-as-you-go, jest stosowany w metropoliach takich jak Londyn czy Singapur i daje pasażerom pełną kontrolę nad wydatkami.
Planowanie podróży przez pasażera
Portal pasażera i aplikacja mobilna pozwolą łatwo zaplanować trasę, sprawdzić ceny i wybrać optymalną kombinację środków transportu. System będzie również przyjazny turystom i osobom korzystającym okazjonalnie z komunikacji miejskiej.
Wdrożenie i urządzenia
W 2027 roku rozpocznie się montaż nowych urządzeń w pojazdach i na stacjach metra. W pełni zainstalowany system obejmie 2,5 tys. pojazdów WTP i wszystkie stacje metra do marca 2029 roku. Do tego czasu będą działały równolegle stare i nowe rozwiązania. Dzięki temu pasażerowie będą mieli czas na adaptację i wybór najwygodniejszej formy płatności.
Zapowiadane korzyści dla pasażerów:
- Wygodne, szybkie i bezpieczne płatności zbliżeniowe
- Możliwość korzystania z tradycyjnej Karty Miejskiej i biletów z kodem QR
- System automatycznie nalicza opłatę za faktycznie przejechaną trasę
- Łatwe planowanie podróży dzięki aplikacji i portalowi pasażera
- Sieć punktów sprzedaży biletów w minimum 50 lokalizacjach
Komentarze (0)