Nad Warszawą od kilku godzin krążą helikoptery. Czarne Black Hawki latają nisko, dwójkami. Huk przelatujących maszyn niepokoi. Co się dzieje? Otóż od 16 do 17 kwietnia na terenie dzielnicy Białołęka odbywają się zajęcia taktyczno-ogniowe organizowane przez Jednostkę Wojskową Grom.
W trakcie ćwiczeń wykorzystywane są śmigłowce wojskowe, amunicja ćwiczebna i granaty hukowo-błyskowe. Nad północną Warszawą krążą śmigłowce, a uzbrojeni żołnierze na Białołęce poruszają się pojazdami opancerzonymi. Są umundurowaniu, jak i w ubraniach cywilnych.
Władze dzielnicy proszą o zachowanie spokoju i ostrożność. Fot. JW Grom, DGRSZ
Nad Warszawą regularnie latają różne typy helikopterów, należące do różnych służb i podmiotów prywatnych. Ich obecność w przestrzeni powietrznej stolicy wynika z wielu funkcji, od ratownictwa medycznego, przez patrole policyjne, po loty wojskowe i komercyjne.
Rodzaje helikopterów i ich przeznaczenie:
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR):
Typy: głównie Eurocopter EC135 (obecnie Airbus Helicopters H135).Zastosowanie: Ratownictwo medyczne, szybki transport poszkodowanych w wypadkach (drogowych, w pracy, itp.), transport międzyszpitalny. Helikoptery LPR często lądują w miejscach zdarzeń, nawet w przestrzeni miejskiej (np. na ulicach, boiskach, w parkach), jeśli warunki na to pozwalają i jest to uzasadnione medycznie.
Stacjonowanie: Oddział LPR w Warszawie znajduje się przy ul. Księżycowej 5, a baza operacyjna jest na Lotnisku Warszawa-Babice (EPBC). Dyżurują 24 godziny na dobę.
Helikoptery policyjne:
Typy: Flota policyjna obejmuje m.in. Black Hawk S70i, Mi-8, Bell-412 oraz Bell-407 i Bell-206.Zastosowanie: Patrole powietrzne (monitoring dróg, kontrola ruchu), pościgi, wsparcie działań naziemnych, transport funkcjonariuszy, operacje poszukiwawcze.
Stacjonowanie: Centralną bazą jest Zarząd Lotnictwa Policji Komendy Głównej Policji w Warszawie(również na Okęciu/Lotnisku Chopina).
Śmigłowce wojskowe:
Typy: Wojsko Polskie dysponuje szeroką gamą śmigłowców, w tym Mi-2, W-3 Sokół, Mi-8, Mi-17, Mi-24, SW-4 Puszczyk, W-3PL Głuszec oraz Black Hawk UH-60. Nad Warszawą najczęściej widuje się Sokoły, Black Hawki i starsze maszyny typu Mi.Zastosowanie: Ćwiczenia, transport VIP-ów, transport wojsk, operacje specjalne, rozpoznanie, czasami wsparcie w przypadku klęsk żywiołowych. Wojskowe loty nad miastem są zazwyczaj zapowiadane przez Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, aby uniknąć niepokoju mieszkańców.
Stacjonowanie: W Warszawie-Okęciu znajduje się 1. Baza Lotnictwa Transportowego, która dysponuje eskadrą śmigłowców (m.in. W-3 Sokół i Mi-8). Inne jednostki wojskowe posiadające śmigłowce stacjonują poza Warszawą (np. Powidz, Dęblin, Tomaszów Mazowiecki, Inowrocław), ale ich maszyny mogą pojawiać się nad stolicą w ramach przelotów czy ćwiczeń.
Helikoptery prywatne i komercyjne:
Typy: Najczęściej Robinson R44 (popularny do lotów widokowych i szkoleniowych), ale także inne maszyny, w zależności od oferty firm (np. Bell).Zastosowanie:Loty widokowe: Popularna atrakcja turystyczna, pozwalająca podziwiać panoramę Warszawy z lotu ptaka (Stare Miasto, Zamek Królewski, Stadion Narodowy, Wisła).
Air Taxi / Loty biznesowe: Szybki transport osób na spotkania, lotniska, itp., omijając korki.
Szkolenia pilotów: W Warszawie i okolicach działają szkoły lotnicze, które szkolą przyszłych pilotów helikopterów.
Wynajem na eventy, reklamy, filmowanie: Prywatne firmy oferują również helikoptery do celów promocyjnych, nagrań filmowych czy transportu specjalnego.
Stacjonowanie: Firmy komercyjne często korzystają z Lotniska Warszawa-Babice (EPBC), a także z mniejszych heliportów w okolicach Warszawy (np. w Konstancinie-Jeziornie).
Przepisy dotyczące lotów helikopterów nad Warszawą:
Przestrzeń powietrzna nad Warszawą, jako dużą aglomeracją i miejscem ważnego lotniska (Lotnisko Chopina - EPWA), jest ściśle kontrolowana. Loty helikopterów, podobnie jak innych statków powietrznych, podlegają przepisom Prawa Lotniczego oraz instrukcjom Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).Strefy kontrolowane (CTR/TMA): Warszawa znajduje się w strefach kontrolowanych lotniska Okęcie, co oznacza, że większość lotów wymaga zgody kontroli ruchu lotniczego.
Minimalne wysokości: Istnieją minimalne wysokości przelotu nad obszarami zabudowanymi (zazwyczaj jest to 300 metrów nad najwyższą przeszkodą w promieniu 150 metrów), chyba że statek powietrzny wykonuje operację startu/lądowania lub jest to lot związany z bezpieczeństwem publicznym (np. LPR, Policja, Wojsko).
Hałas: Mieszkańcy Warszawy często zgłaszają skargi na hałas powodowany przez nisko latające helikoptery, zwłaszcza w trakcie ćwiczeń wojskowych lub długotrwałych akcji ratunkowych/policyjnych. Władze lotnicze i służby starają się informować o planowanych lotach wojskowych, aby zmniejszyć niepokój.
Wszystkie loty, niezależnie od ich celu, muszą być zgodne z przepisami bezpieczeństwa lotniczego i odbywać się pod kontrolą odpowiednich organów.
Komentarze (0)