700 metrów mostu i... 700 problemów? Remont Mostu Poniatowskiego, zgodnie z zapowiedzami, trwa od dwóch lat. Warszawiacy, zwłaszcza parkujący auta w rejonie ul. Solec mają dość, ale urzędnicy tłumaczą: to skomplikowane. Co się dzieje z jedną z głównych przepraw w stolicy? Podsumował to wiceprezydent Tomasz Mencina po kolejnych pytaniach radnych Joanny Staniszkis i Marty Szczepańskiej.
Most Poniatowskiego miał błyszczeć. Na razie jednak prace idą powoli, bo - jak przekonują władze miasta - to zabytek i wszystko musi być uzgadniane z zewnęrtznymi instytucjami.
- Ze względu na stan techniczny obiektu, konieczne jest bieżące opracowywanie nowych rozwiązań projektowych, które następnie muszą zostać zatwierdzone przez Konserwatora Zabytków oraz Instytut Budowy Dróg i Mostów - pisze wiceprezydent Mencina.
Co już zostało zrobione na Moście Poniatowskiego?
- malowanie i zabezpieczenia stalowych elementów - zrobione w 70–80 proc..
- czyszczenie betonu – też ruszyło: łuki, filary, spody - powoli, ale idzie.
- dylatacje na jezdni północnej - zakończone!
- balustrada przy przejściu Forum – będzie czyszczona w warsztacie.
- wieżyczki mostu, w których od 2022 roku funkcjonują windy) – nareszcie ruszył remont
- niektóre elementy zostały zabezpieczone aż... w 113 procentach.
Co jeszcze jest do zrobienia?
- prace związane z odwodnieniem, w tym wymiana wpustów;
- prace przy przejściu naziemnym oraz podziemnym „Forum” montaż nowej nawierzchni, instalacja nowych schodów, zabezpieczenie antykorozyjne kładki i podjazdu dla wózków w przejściu, zabezpieczenie balustrady przed korozją oraz zastosowanie powłok antygraffiti;
- naprawa belki podporęczowej na całej jej długości, polegająca na likwidacji przecieków i zabezpieczeniu antykorozyjnym;
- wymiana dylatacji na jezdni południowej oraz w obrębie torowiska tramwajowego. Prace te będą realizowane przez Tramwaje Warszawskie, które, ze względu na konieczność skoordynowania działań, planują ich rozpoczęcie w okresie wakacji 2026 r.
Wiadukt mostu Poniatowskiego przechodzi generalny remont od przystanku kolejowego Warszawa Powiśle do ul. Wioślarskiej. Prace, które rozpoczęły się w 2023 roku, objęły całą konstrukcję wiaduktu, opierającą się na 87 filarach i przyczółkach osadzonych na palach. Odnawiane są elementy betonowe i kamienne, a także mury oporowe. Odtwarzane jest również zabezpieczenie antykorozyjne stalowych elementów obiektu.
Wyremontowane zostanie również przejście podziemnego pod Al. Jerozolimskimi po zachodniej stronie mostu, które m.in. łączy dwa przystanki tramwajowe. Przejście, które powstało w latach 1986-1989 zostanie poddane pierwszej tak dużej odnowie. Remont mostu prowadzi Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty”, koszt prac to ponad 77 mln zł.
Kierowcom przypominamy. Na moście Poniatowskiego działa aż sześć fotoradarów:
Komentarze (0)