reklama

Warszawa wciąż czeka na wschodnią obwodnicę. Kluczowa decyzja uchylona, GDDKiA zaczyna wszystko od nowa

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Warszawa wciąż czeka na wschodnią obwodnicę. Kluczowa decyzja uchylona, GDDKiA zaczyna wszystko od nowa - Zdjęcie główne

Warszawa wciąż czeka na Wschodnią Obwodnicę. Kluczowa decyzja uchylona, GDDKiA zaczyna wszystko od nowa | foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości WarszawaWielka inwestycja drogowa na Mazowszu zalicza poważny zwrot akcji. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła decyzję środowiskową dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) na odcinku Ząbki – Zakręt. To oznacza, że procedura przygotowawcza wraca do punktu wyjścia. Nowy projekt może uwzględniać więcej rozwiązań tunelowych.
reklama

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Decyzja środowiskowa uchylona

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w całości uchyliła decyzję środowiskową dla kluczowego fragmentu WOW — od Ząbek do Warszawa Wschód (Zakręt). Postępowanie administracyjne zostało umorzone. Powodem była m.in. wcześniejsza decyzja Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 marca 2025 roku, który wskazał uchybienia w procedurze.

reklama

 Co dalej z inwestycją?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musi od nowa przygotować dokumentację planistyczną. Jeszcze w II kwartale 2025 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie nowego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Kluczowym zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu WOW, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań tunelowych.

Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, podkreśla, że rozwiązania podziemne są rozważane z uwagi na gęstą zabudowę i potrzeby środowiskowe.

Wschodnia Obwodnica Warszawy - projekt o dużym znaczeniu

Budowa WOW ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Warszawy oraz usprawnienie komunikacji między dzielnicami i podwarszawskimi miejscowościami. Wschodnia Obwodnica Warszawy ma kluczowe znaczenie komunikacyjne dla stolicy i aglomeracji warszawskiej. Obejmuje odcinki:

reklama

- Drewnica - Ząbki
- Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt)
- Połączenie z istniejącą S2 i trasą S17

Wschodnia Obwodnica Warszawy - opóźnienia od lat

Prace nad WOW są jednym z bardziej kontrowersyjnych i opóźnianych projektów drogowych w kraju. Jak podaje GDDKiA, procedury środowiskowe i spory z mieszkańcami przeciągają się od wielu lat. Nowa trasa ma przebiegać m.in. przez Wesołą.

Poprzednia decyzja środowiskowa dla odcinka Ząbki – Zakręt została wydana w 2020 r., ale wielokrotnie ją zaskarżano. Spór dotyczył m.in. oddziaływania drogi na tereny zielone i zabudowę mieszkaniową.

Kiedy realna budowa?

Eksperci nie mają złudzeń — uchylenie decyzji środowiskowej oznacza kolejne lata przygotowań. Procedura uzyskania nowej decyzji oraz wykonanie STEŚ może potrwać do 2027 r. Budowa Wschodzniej Obwodnicy Warszawy najwcześniej mogłaby rozpocząć się w okolicach 2028–2029 roku.

reklama

🗓️ Kalendarium Wschodniej Obwodnicy Warszawy

2015: GDDKiA składa wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinków Drewnica–Ząbki oraz Ząbki–Warszawa Wschód (Zakręt).​
2017: Postępowania zostają przekazane do RDOŚ w Białymstoku.​
2018:  RDOŚ w Białymstoku wydaje decyzje środowiskowe dla obu odcinków.​
2021: Decyzje środowiskowe zostają zaskarżone przez mieszkańców i organizacje społeczne.​
2024: W styczniu WSA uchyla decyzję GDOŚ dotyczącą odcinka Ząbki–Warszawa Wschód i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia.​
2025: W marcu GDDKiA wycofuje wnioski o wydanie decyzji środowiskowych i zapowiada przygotowanie nowego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) z uwzględnieniem rozwiązań tunelowych.​

Prehistoria - Wesoła protestowała przeciw Wschodzniej Obwodnicy Warszwy już w... 1989 roku:

💰Analiza kosztów i finansowania inwestycji

Dokładne koszty realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy nie zostały jeszcze określone, ponieważ projekt znajduje się na etapie przygotowawczym.​Motoryzacja
Dla porównania, budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) o długości ponad 18 km kosztowała około 4 mld zł.​

Inwestycja jest planowana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).​Inżynieria Możliwe jest również uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.​

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo