Wschodnia Obwodnica Warszawy. Decyzja środowiskowa uchylona
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w całości uchyliła decyzję środowiskową dla kluczowego fragmentu WOW — od Ząbek do Warszawa Wschód (Zakręt). Postępowanie administracyjne zostało umorzone. Powodem była m.in. wcześniejsza decyzja Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 marca 2025 roku, który wskazał uchybienia w procedurze.
Co dalej z inwestycją?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musi od nowa przygotować dokumentację planistyczną. Jeszcze w II kwartale 2025 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie nowego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Kluczowym zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu WOW, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań tunelowych.Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, podkreśla, że rozwiązania podziemne są rozważane z uwagi na gęstą zabudowę i potrzeby środowiskowe.
Wschodnia Obwodnica Warszawy - projekt o dużym znaczeniu
Budowa WOW ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Warszawy oraz usprawnienie komunikacji między dzielnicami i podwarszawskimi miejscowościami. Wschodnia Obwodnica Warszawy ma kluczowe znaczenie komunikacyjne dla stolicy i aglomeracji warszawskiej. Obejmuje odcinki:
- Drewnica - Ząbki
- Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt)
- Połączenie z istniejącą S2 i trasą S17
Wschodnia Obwodnica Warszawy - opóźnienia od lat
Prace nad WOW są jednym z bardziej kontrowersyjnych i opóźnianych projektów drogowych w kraju. Jak podaje GDDKiA, procedury środowiskowe i spory z mieszkańcami przeciągają się od wielu lat. Nowa trasa ma przebiegać m.in. przez Wesołą.Poprzednia decyzja środowiskowa dla odcinka Ząbki – Zakręt została wydana w 2020 r., ale wielokrotnie ją zaskarżano. Spór dotyczył m.in. oddziaływania drogi na tereny zielone i zabudowę mieszkaniową.
Kiedy realna budowa?
Eksperci nie mają złudzeń — uchylenie decyzji środowiskowej oznacza kolejne lata przygotowań. Procedura uzyskania nowej decyzji oraz wykonanie STEŚ może potrwać do 2027 r. Budowa Wschodzniej Obwodnicy Warszawy najwcześniej mogłaby rozpocząć się w okolicach 2028–2029 roku.
🗓️ Kalendarium Wschodniej Obwodnicy Warszawy
2015: GDDKiA składa wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinków Drewnica–Ząbki oraz Ząbki–Warszawa Wschód (Zakręt).2017: Postępowania zostają przekazane do RDOŚ w Białymstoku.
2018: RDOŚ w Białymstoku wydaje decyzje środowiskowe dla obu odcinków.
2021: Decyzje środowiskowe zostają zaskarżone przez mieszkańców i organizacje społeczne.
2024: W styczniu WSA uchyla decyzję GDOŚ dotyczącą odcinka Ząbki–Warszawa Wschód i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia.
2025: W marcu GDDKiA wycofuje wnioski o wydanie decyzji środowiskowych i zapowiada przygotowanie nowego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) z uwzględnieniem rozwiązań tunelowych.
Prehistoria - Wesoła protestowała przeciw Wschodzniej Obwodnicy Warszwy już w... 1989 roku:
💰Analiza kosztów i finansowania inwestycji
Dokładne koszty realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy nie zostały jeszcze określone, ponieważ projekt znajduje się na etapie przygotowawczym.MotoryzacjaDla porównania, budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) o długości ponad 18 km kosztowała około 4 mld zł.
Inwestycja jest planowana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).Inżynieria Możliwe jest również uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.