Na stacji Karolin trwają właśnie prace na poziomie -2, gdzie wykonywana jest płyta denna. Niebawem obie części stacji zostaną połączone; obecnie rozdziela je ulica Połczyńska. Przełożenie ruchu drogowego o kilkanaście metrów nad gotową część stacji pozwoli na kontynuację prac bez większych utrudnień dla kierowców gdyż zachowane zostaną po dwa pasy w obu kierunkach.
Na stacjach Lazurowa i Karolin większość prac przeniosła się już pod ziemię. Na stacji Chrzanów, w ciągu kilku tygodni, główne roboty również zostaną przeniesione pod powierzchnię, po zakończeniu wylewania płyty stropowej.
Budowany odcinek II linii metra ma niemal 4 km długości i obejmuje trzy stacje pasażerskie:
Stacja C3 Lazurowa: zlokalizowana po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania ulic Lazurowej i Górczewskiej.
Stacja C2 Chrzanów: usytuowana pod ulicą Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z ulicą Szeligowską.
Stacja C1 Karolin: znajduje się pod ulicą Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z ulicą Połczyńską.
Za stacją Karolin powstaje Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, która będzie zapleczem dla II linii metra. Na terenie o powierzchni 40 hektarów powstają 34 obiekty, w tym hale elektrowozowni na 40 pociągów, budynki administracyjne oraz obiekty warsztatowe i gospodarcze. Obecnie w 12 budynkach trwają zaawansowane prace budowlane, w tym malowanie ścian i układanie glazury.
W przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe, a widoczna jest już konstrukcja nastawni, z której będzie sterowany ruch pociągów na STP. Dotychczas ułożono 30 proc. rozjazdów i 12 proc. torów.
Na terenie STP Karolin planowane są liczne nasadzenia zieleni, w tym 1638 drzew oraz krzewów, bylin i traw. Roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich i ma na celu stworzenie siedlisk dla ptaków i zapylaczy. Dodatkowo, na stacji powstanie myjnia pociągów z obiegiem zamkniętym i oczyszczalnią ścieków. Zakończenie prac na całym odcinku planowane jest na 2026 rok.
Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 3202 m i 3196 m. Drążą je dwie, ogromne tarcze TBM "Anna" i "Krystyna", które ułożą 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy. Maszyny od momentu uruchomienia latem 2014 roku pracowały niemal 24 godziny na dobę, z przerwami na usunięcie problemów z napotkanym podłożem i wymianę ostrzy tnących. Pracę tarcz nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.