reklama

Polski Związek Firm Deweloperskich wydał poradnik rowerowy dla inwestorów

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: PZFD

Polski Związek Firm Deweloperskich wydał poradnik rowerowy dla inwestorów - Zdjęcie główne

Inwestycja Pozytywny Mokotów | foto PZFD

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości MokotówGdzie trzymamy rowery? Na balkonach bloków albo ich klatkach schodowych. Z rzadka wymagamy od deweloperów miejsc dedykowanych naszym dwóm kółkom, a oni wcale się do tego nie palą. Będzie inaczej? Polski Związek Firm Deweloperskich wydał właśnie rowerowy poradnik dla inwestorów.
reklama

Ile miejsc parkingowych dla rowerów w inwestycji mieszkaniowej?

- Absolutne minimum, jakie rekomendujemy to jedno miejsce postojowe na 60 mkw. powierzchni mieszkalnej (alternatywnie jedno miejsce postojowe na jedną jednostkę mieszkalną). W dokumentach planistycznych wielu miast wskaźniki te są jednak wyższe - przyznają autorzy poradnika PZFD. 

Warszawskie Lokalne Standardy Urbanistyczne, których muszą przestrzegać inwestycje realizowane w trybie specustawy mieszkaniowej, definiują następujące wskaźniki parkingowe: Dla inwestycji lokalizowanej w strefie śródmieścia funkcjonalnego – nie mniej niż 1 miejsce parkingowe na każde rozpoczęte 40 m² powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego. Dla inwestycji lokalizowanej w strefie miejskiej i strefie przedmieść – nie mniej niż 1 miejsce parkingowe na każde rozpoczęte 30 m² powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego;

reklama

Co więcej - przynajmniej połowa miejsc parkingowych dla rowerów powinna być dostępna bezpośrednio z poziomu terenu lub parteru budynku, który obsługuje - nie mniej niż 1 stanowisko postojowe dla roweru towarowego na każde rozpoczęte 200 m² powierzchni użytkowej.

Europejska Federacja Cyklistów rekomenduje minimum 2 miejsca postojowe na jedną jednostkę mieszkalną. Należy zaznaczyć, że wskaźniki te w przyszłości będą brane pod uwagę w obliczaniu efektywności energetycznej budynków (dyrektywa ETS2).

Jakie rozwiązania dla rowerów w blokowiskach?

PZFD radzi swym inwestorom w poradniku, który firmuje wiele organizacji rowerowych,  jakie konkretne  rozwiązania przyjąć podcza budowy, czy doposażania inwestycji:

reklama

Rozwiązanie

Zalety

Ograniczenia Zalety  Koszt na miejsce postojowe250 - 500 PLN (w zależności od materiałów i technologii)

Stojaki U-kształtne

Najbardziej uniwersalny i pożądany typ stojaków. Nieskomplikowane i bezobsługowe, nie generują kosztów utrzymania.

reklama

Zajmuje relatywnie więcej miejsca niż niektóre alternatywne rozwiązania.

Wymaga uważnego rozmieszczenia. Rekomendowane jako rozwiązanie podstawowe i domyślne.

250 - 500 zł

Parkingi pionowe, wieszaki

Oszczędność miejsca. 

Rozwiązanie wykluczające niektórych użytkowników i niektóre typy rowerów. Konieczność konserwacji w przypadku mechanimów hydraulicznych.

Rozwiązanie uzupełniające 500 - 1500 zł
Parkingi dwupoziomowe/ „szuflady na rowery

Oszczędność miejsca- możliwość umieszczenia możliwie największej liczby rowerów na określonej powierzchni.

Rozwiązanie wykluczające niektórych użytkowników i niektóre typy rowerów (ale mniej niż wieszaki). Minimalna wysokość pomieszczenia 2,7/2,8 m w przypadku rozwiązania dwupoziomowego.

Rozwiązanie uzupełniające 500 - 600 zł
Wiaty rowerowe 

Zwiększają komfort użytkowania roweru. Umożliwiają zielone dachy.

Nie zapewniają fizycznej ochrony roweru (brak zamknięcia).

Rozwiązanie rekomendowane. 1000 - 1200 zł (ze stojakami)

Boksy rowerowe

Te same zalety co wiaty, plus zwiększają ochronę przed kradzieżą (wymagania ubezpieczycieli). Umożliwiają zielone dachy.

Dostępne tylko dla mieszkańców lub osób upoważnionych. Rozwiązanie rekomendowane.

1500 - 2000 zł (ze stojakami)

Dlaczego istotne są "zielone dachy". Ano, jak tłumaczy PZFD,  w przypadku wiaty rowerowej jej dach (jeżeli jego powierzchnia wynosi minimum 10 m²), można zaadaptować jako dach zielony wliczając 50 proc. jego powierzchni do wskaźnika (o ile miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie stanowi inaczej)

W przypadku nieruchomości, w których znajdują się powierzchnie handlowe i komercyjne (zwłaszcza w poziomie parteru), a także biura i parki biurowe, do których dostarczana jest duża ilość korespondencji, uzasadnione może być wyznaczenie miejsca postojowego dla rowerów dostawczych (tzw. rower towarowy lub cargo) - radzi swym członkom PZFD. Wspomina też o rowerach elektrycznych.

- Rowery wspomagane elektrycznie to coraz popularniejszy w Polsce i Europie środek transportu, który pozwala pokonywać większe dystanse w komfortowy sposób i bez koniecznych kompromisów na rzecz dress code’u. Dwukilogramową baterię z roweru można zwykle wyjąć i powszechną praktyką jest ładowanie jej w mieszkaniu lub pracy (bywają jednak rowery z baterią zabudowaną). Zapewnienie miejsc do ładowania na parkingu bywa dodatkowym ułatwieniem.

Rowery przy każdym wejściu do bloku

PZFD podpowiada: - Można też zakupić kilka ładowarek do wypożyczenia (np. z portierni lub ze specjalnie zamykanej szafki - na rynku dostępne są specjalne szafki z typowymi ładowarkami). Niestety, nie istnieje jeden standard ładowarki, rozwiązaniem może być posiadanie ładowarek kilku najpopularniejszych producentów napędów do rowerów elektrycznych (np. Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang). Wspomina też w poradniku o samoobsługowych stacjach naprawczych.

Gdyby każdy z inwestorów przejął się sugestiami związku deweloperów, rowerzyści byliby blisko normalności. - Ważną zasadą jest projektowanie parkingów rowerowych w możliwie minimalnej odległości od miejsca docelowego - możemy porzeczytać w poradniku. - W przypadku gdy potencjalnych wejść jest więcej (np. klatki schodowe), warto pomyśleć także o rozbiciu parkingu rowerowego na kilka punktów (chyba, że inwestycja pozwala akurat na centralizację parkingu bez nadmiernego zwiększania odległości od wejść do budynku).

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo