reklama

Pięć linii warszawskiego metra, nowe stacje. Kiedy ziszczą się te plany?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Pięć linii warszawskiego metra, nowe stacje. Kiedy ziszczą się te plany? - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości WarszawaWarszawskie metro ma 30 lat. Jak ma wyglądać za kolejna dwadzieścia? Trzy nowe linie metra, nowe stacje na liniach już istniejących, doprowadzenie do takiego nasycenia stacjami metra, by cię najmniej połowa mieszkańców Warszawy miała do swojej nie dalej niż kilometr - takie są plany władz miasta do 2050 roku. Kiedy konkrety? Budowa M3 ruszy na Pradze za trzy lata.

Budowa linii M3, według najnowszych planów, rozpocznie się w 2028 roku. Rok wcześniej dobiegnie końca trwający właśnie proces projektowania I etapu realizacji linii M3. Na podstawie dokumentacji ogłoszony zostanie przetarg na budowę, który zostanie rozstrzygnięty również w 2027 roku, tak samo jak podpisanie umowy z wykonawcą. Do tego czasu miasto musi zgromadzić ogromną kwotę 5 miliardów złotych, bo tyle właśnie ma kosztować to przedsięwzięcie.

Jego kontynuacją będzie druga część linii M3, przedłużona w przyszłości przez Wisłę i Mokotów i wiodąca na Ochotę, do stacji stacji Żwirki i Wigury. Miasto nadal stawia na metro z kilku względów. Koronny argument to jego popularność. Na przykład z oddanych już do użytku odcinków linii M2 korzysta ponad 200 tys. pasażerów dziennie. 

Na nowej linii M3 podziewany jest jeszcze większy ruch. Na praskim odcinku w godzinę metro ma przewozić 26 tysięcy osób podczas porannego szczytu. Za pięć lat M3 (w krótszym przebiegu) będzie przewozić już ok. 315 tys. pasażerów na dobę. A w roku 2050, wedle prognoz, już 478 tys. pasażerów dziennie. M3 będzie też miała wpływ na wzrost ruchu na M1. Liczba pasażerów zwiększyć się powinna do 600 tys dziennie (wzrost o 31 tysięcy). W przypadku M2 nastąpić ma jednak nieznaczny spadek z 455,5 tys pasażerów dziennie do ok 452,5 tys pasażerów.

.Jaki będzie szacowany czas przejazdu między stacjami?

M3 Gocław – M2 Świętokrzyska – 17min (przesiadka pomiędzy liniami ok. 1,5 minuty)
Gocław – Służew (Postępu) – 17min
Gocław – Racławicka – 12min
Stadion Narodowy – Dw. Zachodni – 13min
Stadion Narodowy – plac Narutowicza – 11min

Po rozbudowie metra do pięciu linii tylko jedna z warszawskich dzielnic nie będzie miała bezpośredniego dostępu do stacji podziemnej kolejki. Obecnie, jak wylicza miasto, 28 proc. mieszkańców Warszawy do stacji metra musi dojść nie dalej niż kilometr. W 2050 roku będzi to już ponad połowa z nas. Długość linii metra wzrośnie z 41,5 km do 113 km. Dostęp do metra zyskają: Białołęka, Wilanów, Praga Południe, Ochota, Ursus i Włochy. Podziemna kolej dotrze również do granic Rembertowa oraz Wawra.

W narcu tego roku warszawscy radni przyznali 56 mln zł na prace przedprojektowe dla linii M4. Będzie mieć długość 26 km, połączy Tarchomin z Wilanowem, a na jej trasie znajdą się 23 stacje.

Linia M5 na trasie Gocławek-Szamoty ma przechodzić przez gęsto zabudowane Śródmieście Południowe. Dlatego stacje planowane w lokalizacjach o ograniczonej powierzchni terenu będą dwupoziomowe. Dwa prowadzone do siebie równolegle tunele metra w rejonie stacji znajdą się jeden nad drugim. Takie dwupoziomowe stacje pojawią się na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji i na Koszykach.

Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii metra: M1, M2 i M4. Tam powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4.

Dwie najważniejsze linie metra M1 i M4 będą się krzyżować w rejonie Dworca Południowego. Nie trzeba tu budować stacji piętrowych, dzięki wystarczającej ilości miejsca powstanie jeden z największych punktów przesiadkowych z tramwajami, autobusami i kolejką podziemną.

M1 (Kabaty - Młociny): powstaną tu dodatkowe stacje pl. Konstytucji (w rejonie skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Wilczej) oraz Muranów w rejonie skrzyżowania ulic gen. W. Andersa i M. Anielewicza,
M2 (Ursus Niedźwiadek - Marymont),
M3 (Stadion - Żwirki i Wigury,)
M4 (Tarchomin - Wilanów),
M5 (Szamoty - Gocławek)

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo