Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich nawet ponad 110 tys. Co zrobić, by wreszcie było lepiej?
Drogowcy z GDDKiA uważają, że kluczowym, brakującym elementem jest ok. 14-kilometrowy odcinek od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód, co uniemożliwi docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. Dlatego ogłosili przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17. To ostatni, ok. 14-kilometrowy odcinek, który umożliwi domknięcie Warszawskiego Węzła Drogowego.
S17 - droga pod górkę
Historia prób budowy tego odcinka jest już bardzo długa. W lipcu 2015 r. do RDOŚ w Warszawie trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW: Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (pierwotnie Zakręt). W maju 2017 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w listopadzie 2017 r. wydał decyzje środowiskowe dla S17 Drewnica – Ząbki, a w grudniu 2018 r. dla Ząbki – Warszawa Wschód.
W lutym 2021 r. GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje RDOŚ w Białymstoku. Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.
Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA).
Dla fragmentu Ząbki – Warszawa Wschód procedury sądowe zostały zakończane, natomiast dla sąsiedniego, krótszego odcinka niestety nie. Na wyrok WSA wpłynęła skarga kasacyjna. GDDKiA wysłała odpowiedź na nią do sądu, wskazując jednocześnie, że złożyliśmy pismo o wycofanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i umorzenie postępowania w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź.
30 stycznia 2024 r. WSA wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której ten uchylił w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Akta zostały przekazane do GDOŚ. W marcu 2025 r. GDOŚ uchylił decyzję środowiskową i umorzył postępowanie. Dotyczy to odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód, czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów WOW.
Tym razem ma być inaczej
Biura projektowe, które wygra ogłoszony właśnie przetarg, ma ponownie przeanalizować możliwe warianty przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac powinno być wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy.GDDKiA zapowiada też konsultacje z mieszkańcami. -W trakcie prowadzenia prac projektowych zorganizujemy m.in. spotkania informacyjne. Będzie to czas na składanie wniosków do zaproponowanych rozwiązań. Weźmiemy pod uwagę opinie społeczeństwa, a projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia - zapewniają urzędnicy. Jeśli wszystko pójdzie zgodznie z planami, nową trasą pojedziemy nie wcześniej niż w 2032 roku...
Komentarze (0)