Tradycyjne skanery rentgenowskie nie radziły sobie z wykrywaniem płynnych materiałów wybuchowych, stąd od 2006 r. obowiązywał rygorystyczny limit 100 ml na płyny, aerozole i żele w bagażu podręcznym (z wyjątkami dla leków, żywności dla dzieci i diety specjalistycznej).
Jednak nowe systemy detekcji materiałów wybuchowych (EDS CB) dla bagażu kabinowego — testowane już w Rzymie i Mediolanie — umożliwiają przewóz większych butelek z płynami na pokładzie samolotu. Włoski dziennik Il Corriere della Sera jako pierwszy poinformował o nadchodzącej zmianie, a Komisja Europejska potwierdziła ją w rozmowie z Euronews.
część lotnisk już miała nowy sprzęt, Komisja Europejska wprowadziła latem 2024 r. czasowy zakaz stosowania nowych skanerów ze względów technicznych – brakowało bowiem wspólnej normy bezpieczeństwa.
W czerwcu 2025 r. Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC) zatwierdziła rozwiązanie, które przeszło testy bezpieczeństwa. Producenci mogą teraz zgłaszać swoje systemy do certyfikacji – a po jej uzyskaniu sprzęt będzie mógł być stosowany na lotniskach w całej UE.
Gdzie już działa nowy sprzęt?
Według Corriere della Sera, siedem włoskich terminali (m.in. w Rzymie i Mediolanie) już dysponuje zatwierdzonymi systemami. Gotowość do wdrożenia wykazują także lotniska w Niemczech, Irlandii, Litwie, Szwecji, Holandii i Malcie. Reszta Europy będzie dołączać sukcesywnie, w zależności od możliwości technicznych i budżetowych portów lotniczych. Jak informuje serwis Fly4free, w Polsce nowoczesne linie do kontroli bagażu podręcznego ze skanerami CT funkcjonują chociażby w Lublinie czy na poznańskiej Ławicy. Prace nad ich montażem rozpoczęły się również na krakowskich Balicach.Zmiany mogą wejść w życie w najbliższych dniach, ale na razie nie ma mowy o ogólnounijnym zniesieniu limitu. W praktyce to indywidualne porty lotnicze będą decydować, kiedy nowy sprzęt zostanie uruchomiony.
Co się zmieni dla pasażerów?
Obecnie większość lotnisk w Unii Europejskiej nadal stosuje zasady wprowadzone w 2006 roku, które ograniczają przewóz płynów w bagażu podręcznym do pojemników o maksymalnej objętości 100 mililitrów. Każdy taki pojemnik musi być umieszczony w przezroczystej, zamykanej torebce o pojemności do 1 litra. Procedura kontroli bezpieczeństwa często jest czasochłonna, a dla pasażerów uciążliwa.Po wprowadzeniu nowych, zatwierdzonych przez ECAC skanerów CT (systemów detekcji materiałów wybuchowych nowej generacji), podróżni będą mogli przewozić znacznie większe ilości płynów – nawet w butelkach o pojemności do 2 litrów. Co więcej, nie będzie już potrzeby pakowania ich do specjalnych torebek, a proces kontroli ulegnie znacznemu przyspieszeniu dzięki zautomatyzowanej analizie obrazu.
Komentarze (0)