W oficjalnym piśmie do Zarządu Dróg Miejskich oraz Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich apeluje o „ujednolicenie i uporządkowanie obowiązujących ograniczeń prędkości” na newralgicznym odcinku.
Fotoradar-rekordzista i eskalacja niezadowolenia
Zainstalowany w listopadzie 2024 roku fotoradar TraffiStar SR390 w zaledwie kilka miesięcy zarejestrował ponad 12,5 tysiąca wykroczeń. Jednak nie wszyscy kierowcy podeszli do jego obecności z pokorą – w lutym został zniszczony po raz pierwszy, a po naprawie przetrwał zaledwie jeden dzień. Wandal użył siekiery, uszkadzając obudowę urządzenia.
Ten akt wandalizmu nie był przypadkiem, ale sygnałem szerszego problemu. Jak podkreśla burmistrz Olesiński: - Opinia publiczna może odnosić wrażenie, że takie oznakowanie służy wyłącznie zwiększaniu dochodów z tytułu nakładanych mandatów.
Trzy różne ograniczenia – jeden chaos
Po sprawdzeniu, jak sytuacja wygląda na miejscu, okazało się, że na relatywnie krótkim odcinku Alei Jerozolimskich obowiązują aż trzy różne limity prędkości:
- ul. Kleszczowa – ul. Ryżowa: 70 km/h
- al. 4 Czerwca 1989 r. – ul. Sosnkowskiego: 60 km/h
- ul. Ryżowa – ul. Sosnkowskiego: 50 km/h
Apel o pilne działania
Burmistrz Olesiński nie tylko wskazuje problem, ale domaga się jego natychmiastowego rozwiązania: - Wobec powyższego proszę o rozpatrzenie mojej prośby w trybie pilnym i informację o podjętych czynnościach w przedmiotowej sprawie. Proponuje ujednolicenie ograniczeń jako sposób na poprawę przejrzystości i bezpieczeństwa oraz odbudowę zaufania społecznego.
Fotoradary: skuteczność i kontrowersje
Fotoradary od lat są stosowane jako narzędzie mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Badania wskazują, że ich obecność może prowadzić do zmniejszenia liczby wypadków. Na przykład, analiza przeprowadzona przez Komendę Główną Policji wykazała, że instalacja masztów z fotoradarami przyczyniła się do spadku liczby wypadków drogowych o 57%, ofiar śmiertelnych o 65% i rannych o 56%
Jednak skuteczność fotoradarów nie jest jednoznaczna. Badania przeprowadzone przez operatorów systemu Yanosik wykazały, że kierowcy często zwalniają gwałtownie przed fotoradarem, a następnie przyspieszają zaraz po jego minięciu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Nowoczesne technologie w służbie bezpieczeństwa
Aby zwiększyć skuteczność kontroli prędkości i poprawić bezpieczeństwo na drogach, wprowadzane są nowoczesne technologie. Fotoradary nowej generacji, takie jak Mesta Fusion RN, są wyposażone w zaawansowane systemy umożliwiające monitorowanie wielu pasów ruchu jednocześnie, śledzenie trajektorii pojazdów oraz wykrywanie różnych wykroczeń, takich jak jazda na zderzaku czy przejazd na czerwonym świetle.
Stoi za tym CANARD
Fotoradarami administruje CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Łącznie, w systemie CANARD funkcjonuje 474 fotoradarów, 41 mobilnych urządzeń rejestrujących, 71 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz urządzenia rejestrujące wjazd na czerwonym świetle, zainstalowane na 50 skrzyżowaniach, a także na 5 przejazdach kolejowo-drogowych. Infrastruktura zarządzana przez GITD montowana jest ze szczególnym uwzględnieniem stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Potrzeba spójnej polityki drogowej
Sprawa fotoradaru i zróżnicowanych ograniczeń prędkości to nie tylko kwestia infrastruktury, ale także zaufania obywateli do intencji władz. Gdy kierowcy mają wrażenie, że prawo drogowe jest pułapką, a nie narzędziem bezpieczeństwa, skutki mogą być groźne – zarówno w kontekście przestrzegania przepisów, jak i aktów wandalizmu.
Apel burmistrza Ursusa wydaje się być pierwszym krokiem w stronę uporządkowania sytuacji. Teraz ruch po stronie Zarządu Dróg Miejskich.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.