reklama

Ostatni taki pociąg metra w Warszawie. Od 35 lat wozi pasażerów na linii M1

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: ZTM

Ostatni taki pociąg metra w Warszawie. Od 35 lat wozi pasażerów na linii M1 - Zdjęcie główne

Ostatni taki pociąg metra w Warszawie. "Mała Moskwa" wciąż wozi pasażerów na linii M1 | foto ZTM

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości WarszawaTo weteran warszawskiego metra i żywa historia podziemnej kolei w stolicy. Skład oznaczony numerem 02 przejechał już niemal 2,5 miliona kilometrów. Mimo wieku wciąż kursuje — choć tylko kilka dni w tygodniu.
reklama

Pamięta czasy, gdy metro kończyło się na Politechnice

Pociąg serii 81, znany wśród pracowników metra i miłośników komunikacji jako "Mała Moskwa", to dziś ostatni skład wyprodukowany w ZSRR, który regularnie kursuje po warszawskiej linii metra M1.

Powstał w 1990 roku w podmoskiewskich Mytiszczi i przyjechał do Warszawy, gdy metro dopiero raczkowało, kursowało tylko do stacji Politechnika, a pociągi miały zaledwie trzy wagony.

Podarunek od Związku Radzieckiego

Pierwsze pociągi metra serii 81 były podarunkiem od Związku Radzieckiego. Konstrukcyjnie niemal identyczne jak te jeżdżące w Moskwie czy Petersburgu — różniły się tylko dostosowaniem do europejskiego rozstawu torów.

Większość rosyjskich składów została już wycofana z warszawskiego metra. Część trafiła do Kijowa, inne rozebrano na części zamienne. Tylko skład numer 02 wciąż dzielnie kursuje po linii M1.

reklama

Kursuje tylko trzy dni w tygodniu

Ze względu na konieczność częstych przeglądów technicznych, "Mała Moskwa" wozi pasażerów tylko w poniedziałki, środy i piątki. Swój pierwszy kurs zawsze zaczyna około godz. 6 rano na stacji Kabaty. Jak ją rozpoznać? To jeden z nielicznych pociągów z charakterystycznym emblematem „M” na czole wagonu — symbolem dawnego wzornictwa metra.

Ostatni taki pociąg metra w Warszawie. "Mała Moskwa" wciąż wozi pasażerów na linii M1

Legenda metra bez klimatyzacji

Kultowe są nie tylko jej wygodne siedzenia (kiedyś ciemnobrązowe ławki, dziś charakterystyczne czerwono-czarne krzesełka), ale też oryginalna wentylacja. Zamiast klimatyzacji — w dachu są specjalne otwory, które kierują strumień powietrza do wnętrza wagonów.

reklama

W porównaniu do nowoczesnych składów Siemensa czy Skody, rosyjski pociąg jest głośniejszy i mniej płynnie rusza oraz hamuje. Ale dla wielu pasażerów to część jego unikalnego charakteru. W ciągu 35 lat eksploatacji ostatni, posowiecki skład przeszedł liczne modernizacje. \

Dostał nowe siedzenia i fotele maszynisty, wymienione zostało oświetlenie, zamontowany systemu monitoringu CCTV i łączność awaryjna pasażer-maszynista, podobnie  jak systemy kontroli dostępu i lokalizacji peronu. Dzięki temu nadal spełnia wszystkie standardy bezpieczeństwa obowiązujące w warszawskim metrze.

Jak długo pociąg serii 81 będzie jeszcze kursować po torach warszawskiego metra? To zależy przede wszystkim od dostępności części zamiennych, a tych jest coraz mniej. Jedno jest pewne - każdy przejazd najstarszym składem metra to dziś podróż nie tylko z Kabat na Młociny, ale przede wszystkim podróż w czasie. (opr. na podstawie "i-ZTM", XI/2024)

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo