Stacja Warszawa Gdańska obsługuje dziś znacznie większy ruch niż przed laty. Według najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2023 roku z dworca skorzystało około 9,7 miliona pasażerów – to ponad 26 tysiąca osób dziennie.
Warszawa Gdańska zajmuje obecnie 66. miejsce w rankingu najruchliwszych stacji kolejowych w Polsce, a prowadzona modernizacja i budowa nowego tunelu mają szansę dodatkowo poprawić te statystyki. Remont może pomóc w przekształceniu dotychczasowej stacji przesiadkowej w ważny węzeł komunikacyjny, który odciąży inne dworce w centrum stolicy.
Nowy tunel prawie gotowy
Jak informują WawaNews PKP Polskie Linie Kolejowe, dobiegają końca prace konstrukcyjne nowego, 180-metrowego tunelu pod torami i peronami. Będzie to następny tunel przez stację Warszawa Gdańska – równoległy do istniejącego już przejścia.
Tunel zostanie otwarty w drugim kwartale 2026 roku. Ułatwi dojście na wszystkie perony, ale także przesiadki na metro, tramwaje i autobusy. Tunel będzie połączony z istniejącym przejściem, a z obu stron zapewni dostęp osobom o ograniczonej mobilności – dzięki windom i schodom ruchomym. Ściany przejścia ozdobi mural o historii kolei i Warszawy, a całość wykończą szaro-beżowe płytki.
Wejście od strony Żoliborza znajdzie się przy ul. Ks. Romana Indrzejczyka. Od południa nowy tunel połączy się z dotychczasowym przejściem przy budynku dworca i stacji metra.
Perony 4 i 5 wracają do użytku
Już w sierpniu 2025 na dworcu Warszawa Gdańska pociągi znów będą zatrzymywać się przy peronach 4 i 5. Pasażerowie zyskają nowe zadaszenia, chroniące przed deszczem i wiatrem, nowoczesny system informacji pasażerskiej: ekrany, nagłośnienie i monitoring oraz lepszy dostęp dzięki schodom ruchomym i windom. Po zakończeniu tego etapu modernizacja przeniesie się na perony 2 i 3. Zmiany uwzględniono już w aktualnych rozkładach jazdy. Dla mieszkańców nowych, wyrosłych wzdłuż torów osiedli, istotne będą ekrany akustyczne.
Koszt: 80 milionów złotych
Cała inwestycja na stacji Warszawa Gdańska pochłonie 80 milionów złotych. Nowy tunel i modernizacja peronów mają zwiększyć przepustowość stacji, która odgrywa istotnąą rolę w obsłudze ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Warszawie – szczególnie w okresie remontów linii średnicowej i Dworca Zachodniego.
Warszawa Gdańska - dworzec z przeszłością
Trwający remont to kolejny rozdział w długiej i często dramatycznej historii stacji Warszawa Gdańska. Dworzec powstał w latach 1878–1880 jako część Kolei Nadwiślańskiej, początkowo funkcjonując pod nazwą Dworzec Kowelski. W czasie I wojny światowej został zniszczony, a później odbudowany i przemianowany na Dworzec Gdański.
W czasie II wojny światowej miejsce to pełniło tragiczną rolę – było częścią Umschlagplatzu, z którego deportowano warszawskich Żydów do obozów zagłady. W sierpniu 1944 roku w rejonie stacji toczyły się ciężkie walki Powstania Warszawskiego – Niemcy bronili tu dostępu do Cytadeli i Żoliborza.
Po wojnie dworzec został odbudowany i w 1958–1959 powstał nowy, modernistyczny budynek według projektu Stanisława Kallera. Mimo że zaplanowany jako tymczasowy, służył przez dekady. W latach 60. i 70. Warszawa Gdańska była ważną stacją międzynarodową – stąd odjeżdżały pociągi do Moskwy, Berlina czy Wiednia.
Kolejne dekady to stopniowe ograniczenie roli stacji do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. W 2003 roku otwartanzostała sąsiadująca z dworcem stacja metra.
Komentarze (0)