Duże zmiany na Ochocie: kluczowy etap budowy tramwaju do Dworca Zachodniego
Na początku czerwca rusza kolejna faza budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Nowa linia ma ułatwić podróże między centrum a południowymi dzielnicami Warszawy i uczynić Dworzec Zachodni jednym z głównych węzłów komunikacyjnych stolicy. Inwestycja, która zmieni transport publiczny w tej części miasta, wchodzi w kulminacyjną fazę – a to oznacza znaczące zmiany w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.
Utrudnienia w ruchu: ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. zamknięta
W związku z przebudową torowiska i magistrali ciepłowniczej od początku czerwca zostanie zamknięty odcinek ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. między Białobrzeską a Grójecką. Prace potrwają do przełomu lipca i sierpnia. Kierowcy będą musieli korzystać z objazdów ulicami Dickensa lub Kopińską. Organizacja ruchu w rejonie skrzyżowania z ulicą Banacha będzie zmieniała się dynamicznie przez kolejne miesiące.
Rewolucja w komunikacji miejskiej
Przerwa w kursowaniu tramwajów do pętli P+R al. Krakowska potrwa około 4,5 miesiąca. Od czerwca zawieszone zostaną linie 15 i 25, a linie 1 i 9 pojadą skróconą trasą. Uruchomione zostaną linie zastępcze:
Tramwajowa 75 (tylko w dni powszednie) – pojedzie z Nowego Bemowa przez Wolę, Śródmieście i Pragę do Annopola.
Autobusowe Z9 i Z14 – Z9 połączy plac Narutowicza z ul. Hynka, a Z14 pojedzie z placu Narutowicza do pętli na ul. Instalatorów.
Do placu Narutowicza dojadą tramwaje linii 1, 7 i 14. Linie 23 i 25 zostaną zastąpione przez linię 75, a linia 15 – z uwagi na prace na placu Bankowym – będzie zawieszona.
Zmiany tras autobusów
Zmodyfikowane zostaną trasy linii: 124, 136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733 oraz nocnych N01 i N43. Dla przykładu:
Autobusy 136 pojadą ul. Białobrzeską, Dickensa, Pawińskiego i Księcia Trojdena.
Linie 154 i 172 – przez Dickensa i Białobrzeską.
Autobusy 191 – przez Białobrzeską i Kopińską.
Linie nocne N01 i N43 – odpowiednio przez Dickensa i Szczęśliwicką oraz Kopińską i Białobrzeską.
Trasy objazdowe linii 141, 157, 167, 208, 317, 521, N38 i N88 pozostaną bez zmian.
Nowe buspasy i przystanki
W celu usprawnienia ruchu autobusowego zostaną wytyczone tymczasowe buspasy:
- W stronę Okęcia – od pl. Zawiszy do Baśniowej i Winnickiej.
- W stronę centrum – od Lechickiej do Dickensa.
- Autobusy będą zatrzymywać się na istniejących oraz tymczasowych przystankach przy torowiskach tramwajowych.
Co już zrobiono?
Na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończone zostały prace konstrukcyjne, trwają prace wykończeniowe i przywracanie zagospodarowania terenu. W Alejach Jerozolimskich zasypywany jest strop tunelu, a ruch zostanie przełożony na sąsiednią jezdnię, co umożliwi dalsze roboty.Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwa przebudowa sieci podziemnych i przygotowanie podłoża pod torowisko. Na skrzyżowaniu z Grójecką powstaje tzw. „gwiazda” – układ rozjazdów pozwalający na ruch tramwajów we wszystkich kierunkach.
Tramwaj do Dworca Zachodniego – co dalej?
W czerwcu planowane jest przełożenie ruchu między jezdniami Alej Jerozolimskich. Prace torowe będą wykorzystane również do remontu odcinka między placem Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz do innych prac utrzymaniowych.Powrót tramwajów między placem Narutowicza a pętlą P+R al. Krakowska planowany jest na październik 2025 roku.
Jak będzie wyglądać nowa linia?
W ramach inwestycji powstaje 1,6 km nowej trasy tramwajowej z 500-metrowym tunelem i podziemnym przystankiem połączonym bezpośrednio z kolejowym przejściem podziemnym. Dzięki temu pasażerowie będą mieli szybki i wygodny dostęp do peronów.Przejazd tramwajem do Grójeckiej ma zająć 5 minut, do placu Narutowicza – 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut. Nowa trasa do Dworca Zachodniego to część większego projektu – tramwaju do Wilanowa. W przyszłości połączy ona Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów obwodową linią tramwajową. (źródło: Tramwaje Warszawskie)
Komentarze (0)